søndag 2. desember 2012

En dag i NRK


Klassen min var på vei til Oslo for å besøke opplevelsessenteret til NRK og senere for å se på talkshowet «Lindmo». Jeg var dessverre ikke med. Dagene etter hørte jeg mange positive kommentarer om ekskursjonen, men også at de siste timene var temmelig kjedelige på «Lindmo».




Isteden for at jeg skal skrive om en tur jeg ikke har jeg vært på velger jeg dele noen andre opplevelser jeg har hatt. For noen år tilbake fikk jeg muligheten til å oppleve noe av det samme. Familien min og noen venner reiste til Atlanta, Georgia, USA. Her besøkte vi den store tv-kanalen BBC. Vi fikk omvisning inne i bygget, og fikk både se på og prøve oss som reportere. Det var spennende å se hvordan opptakene og studioet fungerer «live» og ikke bare fra foran tv-skjermen.






Tidligere i år var jeg på «Hvem kan slå Aamodt og Kjus». Dette showet er kjendiser som kjemper mot hverandre i forskjellige aktiviteter. På tv varer det i vel ca 1 time med reklame pauser, men «live» varte det i nærmere 4-5timer. Programlederen måtte flere ganger ta opptakene på nytt, pausene ble godt brukt eller så klappet publikum for dårlig. Jeg forventet ikke at innspillingen skulle foregå så lenge som den gjorde for et show som ikke varer lenger en 1 timer på tv.
Det var en spennende opplevelse og få se hvordan det hele fungerer bak kameraet. For det legges så mye mer arbeid i det enn det mange tror, og jeg tror det er nyttig at flere mennesker skjønner at tv og show bransjen er mer enn å bare snakke inn i et kamera direkte.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar